torsdag 17. februar 2011

Glad i naturen og det den byr på?


Bærtue på Hadeland høsten 2010

Fra jeg var liten har familien min likt seg på skogsturer, og det har vært en god tradisjon å føre videre til mine egne unger, etter at jeg ble voksen. Vi går gjerne på bærtur, selv om den store fangsten aldri er poenget, vi er glade for å maule bær underveis og plukke litt som vi kan lage syltetøy av i bøtta.
Som veterinær møter jeg mange reisende med hund, som kommer til oss for vaksineringer av hunden før utenlandsreisen og for markkurbehandling mot revens lille bendelorm etter at de har kommet hjem igjen.
Mange synes det er et tungvint system med denne markkurbehandlingen, som består i å dra til en veterinær i det landet du besøker for å få dokumentert markkurbehandling før du reiser hjem. Deretter må de til veterinær i Norge igjen for dokumentert markkurbehandling etter at de har kommet hjem.
Men dette systemet er ikke uten grunn, vi vil ikke ha den ovennevnte parasitten i naturen vår! Det er derfor urovekkende at man har funnet den i Sverige i disse dager. Til Sverige har det ikke vært noe krav om markkurbehandling for reisende med hund, ihvertfall ikke inntil nå. Uansett så er det vel slik at de fleste vil ha en "renest" mulig natur i Norge og revens lille bendelorm er en "turkamerat" vi kan klare oss uten!

Blogginnlegg av veterinær Hege Dagestad


Informasjon om reise med hund:
http://hadeland-dyreklinikk.no/behandlingstilbud_1/poliklinikk/vaksinering/reise_til_utlandet_/

http://www.vetinst.no/nor/Nyheter/Fakta-om-Dvergbendelorm

Mattilsynets informasjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar